Öresundsförbindelsen stängdes i vid 20-tiden för att dansk och svensk räddningstjänst skulle kunna öva i Drogden tunneln. Övningssonoritet var att ett tåg kört på en kontaktledning och börjat brinna. Passagerarna på tåget flydde ut genom nödutgångarna och vidare ut i körbanorna där blev flera passagerare där påkörda av bilar som i sin tur seriekrockade med varandra. Vid 20.31 larmades danska myndigheter av tågpersonalen i det fiktivt brinnande tågsättet. Klockan 20.55 kom den första enheten från danska räddningstjänsten till olycksplatsen och insatsen kunde påbörjas. Ca 10 minuter senare påbörjades evakuering och släckning av det brinnande tåget av dansk brandpersonal. Från svenska sidan av förbindelsen kom räddningstjänst från bland annat Hylliestationen. Larmet till den svenska räddningstjänsten hade blivit ca 15 minuter försenat på grund av strul på danska sidan med ut alarmeringssystemet. Dansk polis försökte under samla ihop de lindrigt skadade och förde den till en uppsamlingsplats. Först vid 22.05 hade den svenska brandpersonalen klippt loss den sista patienten från bilvraken. Kvar på platsen låg flertalet icke övertäckta dockor som symboliserade avlidna personer. Trots de till synes långa tiderna för att ta hand om svårt skadade tyckte dansk polis att övningen gått bra. Det ända dansk polis oroades över var fördröjningen av larmet till den svenska räddningstjänsten. Enligt den danska polisen som var övergripande ansvarig för insatsen var det fullt normalt att de avlidna ligger kvar på olycksplatsen då de ingår i den senare polisutredningen. Vid 23-tiden öppnade åter Öresundsförbindelsen för trafik.
Svenska larmet dröjde vid övning i Öresundsförbindelsen
