2010-11-16


Stort pådrag efter tappad gasflaska i Lund

En budbilschaufför tappade vid 14.20-tiden en gasflaska med 2,5 liters väteklorid vid Fysicum i Lund. Gasflaskan började att läcka gas, vilket föranledde ett större räddningspådrag. Personalen från Fysicum säkrade platsen med andningsskydd och spärrade av i väntan på räddningstjänsten. Enligt uppgift ska personalen även ha försökt stänga ventilen på flaskan. När räddningstjänsten kom till platsen hade budbilschauffören redan lämnat platsen, vilket förvånade både personalen på universitetet och räddningstjänsten. Ett större området på flera hundra meter spärrades av med hjälp av flertalet polispatruller och de närmaste byggnaderna utrymdes. Kemdykare sattes in och gasflaskan lades i en mindre bassäng med vatten, vilket gör att gasen löses i vattnet. Enligt brandkårens yttre befäl Peter Olsson är väteklorid livsfarligt att andas in och av den anledningen gjordes avspärrningar och bara kemdykare fick hantera flaskan. När flaskan lagts i bassängen kunde den yttre avspärrningen släppas och personal från AGA-gas kallades till platsen för att ta hand om den skadade flaskan. Enligt uppgift har polisen upprättat en anmälan om arbetsmiljöbrott. Om budbilschauffören har någon utbildning på farliga gaser är i nuläget oklart.