Coronapandemin har satt restaurangnäringen under hård press, men restaurangen Mötesplats CRC på SUS i Malmö håller öppet. Precis som så många i branschen försöker de hitta vägar framåt i en tid när mycket är osäkert.
– Vi har nog gått igenom flera olika faser: först var det chock och vi såg framför oss att vi skulle behöva stänga direkt, berättar köksmästare Annika Lundvall. Men sedan gick vi in i nästa skede och började tänka konstruktivt: hur går vi vidare och hittar praktiska lösningar så att vi kan fortsätta ta emot gäster?
Bland annat har man stärkt hygienrutinerna, placerat ut handsprit, tagit bort en tredjedel av borden i restaurangen och på uteserveringen för att gästerna ska kunna sitta mer utspritt, tagit bort salladsbuffén och serverar i stället sallad direkt på tallrik. Skyltar finns också för att uppmana gästerna att hålla avstånd.
– Det som är svårt är att man inte vet hur länge den här situationen kommer att bestå. Vår bransch är väldigt utsatt och många har det svårt. Situationen gör såklart att det är motigt för många, men vi kan bara fortsätta kämpa och ta en dag i sänder, fortsätter Annika.
Coronapandemin har hittills lett till en nedgång i antalet lunchbesökare, inställda arrangemang på kvällarna och permitterad personal. Tidigare var det fler lunchgäster som kom utifrån, men nu är det mest sjukhuspersonal och folk som jobbar i närområdet. En del av besökarna tar med sig maten till sina arbetsplatser, medan andra sitter kvar och äter på plats. I anslutning till restaurangen finns stora ytor, vilket gör det lätt för besökare att välja en plats på lite avstånd. Restaurangen kör även ut mat.
– Vi har fått mycket positiv respons från våra gäster att vi fortfarande håller öppet, trots allt. Det är klart att det finns de som frågar om hygien och så, men de ser ju vad vi har gjort och man kan alltid ta maten med sig om man inte vill sitta här, säger Annika. Men gäster frågar också hur det går och hur vi har det i dessa tider och är oroliga för hur det kommer att gå för oss. Många kommer varje dag för att stödja oss och vi är så tacksamma för varje gäst vi får.
Ett stort lokalt mejeri har också valt att stötta restaurangen och alla som jobbar på sjukhuset genom att dela ut diverse mejerivaror till alla som kommer till restaurangen. Man behöver inte ens äta där för att hämta varorna.
Trots allt har personalen ändå hopp om att ta sig igenom krisen.
– Vi har självklart en stor fördel i och med vårt läge på sjukhusområdet och vi känner stor ödmjukhet inför det, konstaterar Fredrik Streijffert, som är servicechef på restaurangen. Men restaurangnäringen blöder och det är många kolleger vars livsverk raseras. År av hårt arbete försvinner på några veckor. Så skulle man önska något är det att alla kunder försöker stödja restaurangerna på alla sätt de kan.