2006-11-26


Polisen efterspanade en självmordsbenägen yngling under natten

Polisen efterspanade en självmordsbenägen yngling under natten. Enligt uppgifter till polisen tänkte han ta sig ut på Öresundsbron för att hoppa i vattnet. Detta meddelade polisen ansvariga i kontrollrummet TC på Öresundsförbindelsen. Trots detta hittade en polispatrull mannen sittande på räcket ca en kilometer ut på bron vid 04.20-tiden. Patrullen larmade ambulanser och räddningstjänst. Även sjöräddningen larmades då brandkåren inte hade resurser att gå ut med någon båt. Efter en stunds pratande med ynglingen lyckades polisen på platsen att övermanna honom och dra in honom i säkerhet. Då hade även två förhandlare från polisen larmats till platsen men de hann inte fram förrän allt var över. Under hela händelsen fortsatte trafiken att passera på Öresundsbron. De ansvariga på Öresundsförbindelsen stängde inte trafiken mer än i ett av körfälten på den berörda sträckan på bron.