2009-06-25


Två räddade av dansk sjöräddningshelikopter

Två personer räddade av dansk sjöräddningshelikopter efter att segelbåt gått på grund och sjunkit vid Nordre Flit i Öresund. Enheter från Räddningstjänsten Syd, Sjöräddningen, Kustbevakningsflyget och privatpersoner deltog i sökandet efter segelbåten. Sjöräddningen i Göteborg 14.30-tiden in ett larm från en segelbåt i nöd en bit från Öresundsbron. Dålig förbindelse på mobiltelefonen gjorde att man inte kunde fastställa exat var de nödställda befann sig. Efter en timmes letande hittade den daska sjöräddningshelikoptern båten med två man ombord. De nödställda vinschades upp i helikoptern och transporterades in till land förhållandevis oskadda. Segelbåtsvraket ligger ny delvis synligt på det ökända grundet.