2004-11-13


Anlagd brand på Västra skolan på Hospitalsgatan i Malmö vid 22-tiden i kväll

Anlagd brand på Västra skolan på Hospitalsgatan i Malmö vid 22-tiden i kväll. Någon hade antänt en dörr till skolan och röken hade spritt sig in i skolbyggnaden. Brandkåren valde att vänta på att vaktbolaget skulle komma och öppna skolan. På skyltarna stod det att Securitas hade bevakning och larmet gick till SOS. Eft6er ca 10 minuter dök två Falcks-väktare upp på platsen. Dessa väktare hade blivit utskickade av Securitas eftersom Securitas inte hade några nycklar till skolan. Falcks-väktarna hade inte heller några nycklar, så istället kontaktades lärare som kom och öppnade efter ytterligare 10 minuter. Nu kunde röken ventileras ut från skolbyggnaden. Enligt brandbefälet på platsen fanns det spridningsrisk.