2020-08-13


Boende uppmanas koka vatten efter brott på stor vattenledning

En större vattenläcka uppstod under torsdagsmorgonen ute på en åker utanför Mölleberga. Sydvattens personal tog sig till platsen och startade grävningarbete. Vid 19-tiden hade man grävt upp och satt in pumpar för att kunna laga vattenledningen som kommer från Vombsjön. Arbetet med att laga ladningen kommer att pågå under helgen. Troligen är det rörelser i marken om orsakat rörbrottet. De som bor i Fosie, Oxie, Björnstorp utanför Lund, Bara, Klågerup, Vismarslöv, Eksholm, Sturup, Beden, Nötesjö, Börringe, Slättäröd, Svenstorp, Tittente, Bjärshög, Kvisslemölla, Tjustorp, Vinninge, Norrskog, Lemmeströ, Bramstorp, Resåkra och Stridsmölla uppmanas dessutom att koka dricksvattnet och det vatten som ska användas till matlagning. Kokningsrekommendationen gäller i minst tre dagar.